"Країною міст" називали іноземці Київську Русь, де,
за літописними джерелами, в домонгольський період
їх нараховувалось близько 400, з них понад 80-у
Галицько-Волинському князівстві. Це - Галич,
Холм, Львів, Перемишль, Звенигород, Теребовль,
Пліснеськ, Володимир, Луцьк, Белз та ін.
Русь прилучалася до передової на той час візантійської
будівельної культури, що ввібрала багаті традиції
античного мистецтва. В літописах згадуються "городовики" - так
називали будівників міських укріплень.
Початок кам'яного будівництва пов'язується із спорудженням
у Києві в 989 - 996 рр. Десятинної церкви
(зруйнована татарами в 1240 р.). Найвидатнішою пам'яткою
давньоруської архітектури є Софіївський собор
у Києві (1037 р.). Велике будівництво проводилось і в
інших містах - Чернігові, Володимирі-Волинському. На
фото в експозиції - вид західної частини Успенського
собору (1160 р.) з Володимира-Волинського. В Галичі
до наших днів частково збереглася церква Пантелеймона (збудована перед 1200 р.). Це тринавний чотиристовповий
одноверхий храм, складений із добре припасованих
блоків білого вапняку. З великим художнім смаком
зроблені так звані перспективні портали, заглиблені в
товщу стін. На експонованих фото - апсиди церкви Пантелеймона і портал головного входу.
Галицька архітектура мала деякі особливості: поряд
із традиційними хрестовокупольними храмами зводилися
округлі в плані споруди-ротонди, застосовувалася біло-
камінна кладка, камінь майстерно різьбився. Тут більше
відчувався вплив романського мистецтва. В експозиції -
зразки будівельного матеріалу тих часів (плінфа, високомистецькі полив'яні керамічні плитки), деталі архітектурного
оздоблення будівель з Галича, Звенигорода,
Пліснеська. До огляду відвідувачів - рельєфна керамічна
плитка з Галича, в композиції якої - коло із зображенням
грифона, вписане в квадрат.
Великого розвитку на Русі досягло прикладне мистецтво, твори якого не мали утилітарного призначення, а
використовувалися як прикраси чи амулети-обереги, що
повинні були захищати їхніх власників від злих сил.
Давньоруські майстри знали різноманітні технічні прийоми
художньої обробки кольорових металів - перегородчасті
емалі, зернь, скань, карбування, чернь, інкрустацію.
Високої майстерності досягли вони у виготовленні
виробів, прикрашених кольоровими емалями, - виїмчастими
і ще складнішими - перегородчастими. Техніка
останніх полягала в тому, що на металеву пластинку по
контуру рисунка напаювали тоненькі золоті стрічки, а
в проміжки насипали порошок емалі потрібного кольору;
після випалювання пластину шліфували, щоб надати
їй блиску і краси. В давньоруських емалях, на відміну
від візантійських, переважали синій, бордовий та білий
кольори.
Бронзовий енколпіон XI ст., покритий емалями, знайдений
при розкопках у Звенигороді. На лицевій стороні
його - виключно тонкого виконання розп'яття, на зворотній - орнамент.
У ювелірній практиці XI-XII ст.
розповсюдження мала скань, або філігрань,- виготовлення
виробів із тонкого скрученого золотого, срібного
або мідного дроту. В експозиції - срібний перстень із
Звенигорода, виконаний технікою скані. Надзвичайної
витонченості в обробці ювелірних прикрас досягали майстри,
поєднуючи техніку емалі, скані й зерні.
Серед викопних знахідок нерідко трапляються срібні
пластинчасті браслети, якими жінки підтримували довгі
рукави. В експозиції - копія срібного браслета, знайденого в с. Вікторів на Івано-Франківщині.
Досконалим було на Русі й мистецтво художнього
литва у кам'яних формах та по восковій моделі. Виготовлялися дзвони, свічники, хрести, амулети-змійовики
тощо.Представлена в експозиції одна з найстаріших
металевих іконок "Благовіщення" (XI ст.) знайдена у
с. Бовтів Івано-Франківської області. Можна також
оглянути копію змійовика XII ст. (оригінал знаходиться
у Львівському історичному музеї) та колекцію здвоєних хрестів-енколпіонів.
Розповсюдження мали також скляне виробництво.
різьба по кості та рогу. У вітрині — фрагменти браслетів
(виявлені при розкопках різних міст і городищ), які
виготовлялися способом скручування різнокольорового
тонкого дроту з прозорого чи матового скла. Тут же —
дрібні кістяні й рогові вироби, оздоблені орнаменталь-
ною різьбою: керамічна писанка, темне тло якої прикра-
шене візерунками жовтої емалі. Подібні речі траплялися
в Галичі, Звенигороді, Пліснеську; точні аналоги їм зна-
йдено на території колишніх виробничих центрів східної
частини Київської Русі.
Декоративно-ужиткові вироби давніх митців завдяки
своїм високим художнім якостям користувалися значним
попитом далеко за межами Київської Русі.
Із залу давньоруського мистецтва ведуть дерев'яні
двостулкові двері XVII ст.—єдині автентичні двері з
Олеського замку, в яких зберігся первісний ренесансний,
червоний з позолотою, колір. Більш поширеними були
прості одностулкові двері, а такі зустрічалися тільки в
будинках вельми знатних осіб. До них прилаштовували
металеві ручки й потайні замки. Замкові двері прикрашені
невеликою, вишуканої форми бронзовою ручкою
у вигляді дельфіна.
|