Зверніть увагу, Ви перебуваєте у старій версії порталу "Щоденний Львів". Нова версія доступна ось тут: http://dailylviv.com
Підтримайте нас |
 
Стежте за новинами на TwitterМи на Facebook

На головну

Карти
Довідка Львова
Відпочинок у Львові
Культура
Фінанси

AnShLv uk-UA

Пишуть про Львів -25% знижка на вікна у Львові
Дикий «Захід»

У Львові телекомпанії побились, не поділивши державний ефір. Цей конфлікт – лише верхівка айсбергу зрощення державного телебачення й бізнесу

Конфлікт навколо Львівської обласної державної телерадіокомпанії навряд чи можна вважати звичайним випадком рейдерства. Хоча б тому, що керівники компаній-сторін конфлікту є рідними батьком і сином. А ще тому, що, хоча практика симбіотичного зрощення державних та комерційних структур для ефективнішого використання номінально державних ресурсів (щоправда, рідко коли - для державного блага та наповнення бюджету) вельми поширена, до силових розбірок між такими партнерами досі не доходило. Принаймні, у сфері телерадіомовлення. Дослідити цю історію важливо ще й тому, що чимало інших державних та комунальних телерадіокомпаній перебувають у подібних відносинах із комерційними структурами: ділять частоту, надають свій ефір на правах забороненої законом ретрансляції, демонструють продукт, вироблений іншою компанією, або ж практикують інші схеми отримання «відкатів». Тому ця історія, теоретично, може повторитися будь-деінде.

Отже, з одного боку - Ярослав Климович, «непотоплюваний» генеральний директор Львівської ОДТРК, людина, що володіє надзвичайно потрібним провінційному телеменеджерові вмінням знаходити спільну мову з різними політичними силами. 5 років тому на шиї Климовича, який допускав в ефір ОДТРК переважно «біло-блакитних» політиків, вчасно з'явився помаранчевий шалик, врятувавши чиновника від «люстрації» після перемоги Ющенка. Відтоді Климович вдало маневрував між партіями та центрами впливу, допускаючи в ефір усіх більш-менш впливових політиків й уникаючи складання яєць в один кошик.

З іншого - Петро Димінський, людина на Львівщині якщо не найвпливовіша, то, принаймні, з найбільшими амбіціями, які стосуються зокрема й політичного впливу. Димінський позиціонується як такий собі «західноукраїнський Ахметов», зокрема й політичні симпатії його, за неофіційною інформацією, останнім часом схилились на бік регіоналів. Тим часом головним супротивником Димінського на місцевій політичній арені є мер Львова Андрій Садовий. Тож, зважаючи на те, що Садовий володіє найвпливовішим у місті телерадіоресурсом (ТРК «Люкс» і канал 24), і саме медіа значною мірою зумовили його успіх на минулих виборах, Димінський має всі підстави працювати над збільшенням своєї медіапотуги.

Проект «УТ-Захід», із яким близько двох років тому виступив генеральний директор телекомпанії «Львів-ТБ» Михайло Хвойницький, передбачав об'єднання 8 комунальних телемовників Західної України в єдиний канал з ефірним, кабельним і супутниковим розповсюдженням. 23 квітня Львівська обласна рада, що є засновником «Львів-ТБ», погодилась на створення такого телеканалу. Та починати, як це часто буває з мегапроектами, довелось із малого: ТОВ «УТ-Захід» було створено «Львів-ТБ» (33,3%) та комерційною компанією Хвойницького «Міст», яка раніше використовувалась як рекламний продакшн та виробнича база для комунального телебачення, а також компанією «УТ-З». Про те, хто буде інвестором каналу, ходили різні чутки, проте Димінський, принаймні дотепер, не афішував своєї участі в проекті.

Зважаючи на те, що ні «Львів-ТБ», ні «Міст-ТБ» не мали у Львові окремої частоти, новій компанії довелось тіснитись разом із обласною державною телерадіокомпанією на місцевому 12-му каналі. На ньому ЛОДТРК має 16 годин мовлення, а «Львів-ТБ» і «Міст-ТБ» разом - 8. Крім того, компанія «УТ-Захід» веде супутникове мовлення, вважаючи своїм ринком 7 областей Західної України. «Міст-ТБ» і «Львів-ТБ» отримали геть не престижний час для мовлення, одначе з керівництвом ОДТРК удалося домовитись. Зміст та предмет цих аж ніяк не публічних домовленостей стане зрозумілим нижче, а гарантом взаємовигідної співпраці між компаніями став Ярослав Климович-молодший, що обійняв посаду генерального директора «Міст-ТБ».

Зафіксована в ліцензіях сітка мовлення на 12-му каналі виглядає так:

Телекомпанія
будні
Вихідні та святкові

ЛОДТРК
08.00 - 12.00, 16.00 - 24.00, 00.00 - 4.00
08.00 - 00.00

ТРК «Міст-ТБ»
04.00 - 06.00, 12.00 - 14.00
02.00 - 06.00

КП «Львів-ТБ»
06.00 - 08.00, 14.00 - 16.00
06.00 - 08.00, 00.00 - 02.00

Також у ліцензії ЛОДТРК зазначено, що 3 години на добу - які саме, не вточнюється - віддані під ретрансляцію мовлення ТРК «Міст-ТБ». Саме ці три години й стали яблуком розбрату.

Що сталось: версія Климовича-старшого

О 18.30 20 листопада центральну апаратну телецентру захопили охоронці ТРК «Міст-ТБ». Вони замкнули в приміщенні трьох співробітників ЛОДТРК - випускового редактора і двох інженерів - і заявили, що о 19.00 не дадуть державній компанії вийти в ефір. За півгодини затриманих людей було звільнено на вимогу представників СБУ, які нагадали «терористам» про кримінальну відповідальність.

Після захоплення між охороною приватної та комерційної компаній виникла «штовханина», викликали СБУ та міліцію. Правоохоронці, втім, за словами гендиректора ОДТРК, були безпорадні (за словами інших джерел - відверто стали на бік Димінського). Мета захоплення, за версією Ярослава Климовича-старшого - тиск на керівництво ЛОДТРК з метою змусити його підписати нову сітку мовлення, за якою «УТ-Захід» мовитиме у прайм-тайм. «Петро Димінський виставив мені такі умови - щоб я віддав студію з усією технікою для їхньої роботи. А також віддав ефірний час - весь прайм-тайм, у якому працює Львівська телерадіокомпанія - ТРК «Міст». Я вважаю ці умови незаконними і сказав, що не підпишу їх. Папери мені принесли вчора, а сьогодні вони зробили цю провокацію», - розповів пан Климович.

Апаратна залишалась заблокованою, тому інженери ЛОДТРК зайнялись перекомутацією та налаштуванням старої (30-річної давнини) аналогової апаратної, проте «Міст-ТБ» технічно унеможливила доступ до апаратури.

Тим часом о 22.00 на «УТ-Захід» вийшов в ефір запис, зроблений прихованою камерою, на якому Ярослав Климович-старший, Петро Димінський та Михайло Хвойницький домовлялись про розподіл... начебто не лише ефірного часу, але й певних грошових сум. Зокрема, 30% доходу від реклами. Під час цієї трансляції у пана Климовича таки вистачило технічних можливостей вимкнути ефір 12-го каналу, де також демонструвався компромат. Запис Ярослав Климович-старший назвав змонтованим: «...пан Димінський поставив у себе в кабінеті камеру. Він записав переговори, які велися по формуванню спільної сітки мовлення. А далі змонтував фрагменти цих переговорів з іншими фрагментами. Це спроба нас залякати. Я чітко сказав: попри будь-який компромат я не буду підписувати будь-яких речей, які шкодять інтересам телерадіокомпанії». Згодом у коментарі Zaxid.net Климович уточнив, що 19 листопада виконавчий директор ТРК «Міст-ТБ» Андрій Кісера приніс йому на підпис низку документів, які у разі їх підписання «здавали б ОДТРК»: до ліцензії телекомпанії мали бути внесені зміни, що віддали б часовий проміжок 21.00 - 24.00 «УТ-Захід», а студія з усією технікою мала бути передена «Міст-ТБ».

Дії опонентів Ярослав Климович-старший називає «спробою грубого шантажу з метою подальшого впливу на виборчі процеси у регіоні» та «наміром {Димінського} змусити його сліпо виконувати вказівки одного з кандидатів у Президенти». Якого саме кандидата - Климович не знає, і пропонує журналістам самим проаналізувати ефір «УТ-Захід» та визначити політичні симпатії каналу. На сьогодні, після підписання мирової угоди, Ярослав Климович називає конфлікт вичерпаним.

Що сталось: версія сторони Димінського

Все було якраз навпаки: це співробітники ЛОДТРК на чолі з Ярославом Климовичем-старшим близько 19.00 намагались увірватись до приміщення, орендованого ТРК «Міст-ТБ», де розташована цифрова ефірна апаратна, яка належить ТРК «Міст-ТБ».

Міліції, яка прибула на місце з метою допомогти представникам ЛОДТРК прорватись в апаратну, надали «документи, що засвідчують, що ТРК «Міст-ТБ» орендує на території Львівського телецентру приміщення площею близько 1400 кв. м, в тому числі й приміщення центральної ефірної апаратної, де знаходиться цінне обладнання вартістю понад 1 млн доларів». Згодом речник львівської міліції Денис Харчук заявив, що інцидент на Високому Замку не містив ознак криміналу і повинен розглядатись у сфері цивільно-правових відносин. «Проводиться розслідування. Поки що немає підстав для порушення кримінальної справи, учорашні події попередньо класифікуються як хуліганство», - сказав він. За словами пана Харчука, під час конфлікту на територію телецентру намагались пройти сторонні особи, проте їх не пустили; їхні імена та мету, з якою вони проривались на телебачення, не розголошують.

За твердженням представника інтересів Димінського, гендиректора ФК «Карпати» Ігоря Дедишина, «Міст-ТБ» має на 12-му каналі ефірний час із 21.00 до 24.00. Сюжет із компроматом, про який ішлося вище, ця сторона називає «виступом почесного президента футбольного клубу "Карпати" Петра Димінського», з якого глядачам «стало зрозуміло, кому залежало на невиході програми».

У телефонній розмові з «Телекритикою» 21 листопада директор телекомпанії Ярослав Климович-молодший стверджував, що «мало в курсі того, що сталось», адже ще на початку листопада подав заяву про звільнення з посади генерального директора ТРК «Міст-ТБ». Він також сказав, що не знає, хто є засновником компанії, і забув прізвище представника засновника, якому передав заяву разом із печаткою компанії, внаслідок чого втратив повноваження давати коментарі щодо цих подій. Утім, повноважень Ярославові Климовичу-молодшому вистачило для того, аби ще раніше, о 4-30 ранку 21 листопада, підписати мирову угоду зі своїм батьком.

Згідно з мировою угодою, «Міст» дозволив ЛОДТРК до 27 листопада користуватись цифровою апаратною, тим часом державна компанія повинна забезпечити собі технічну можливість виходити в ефір з іншого місця. Тим часом Ігор Дедишин звернувся до Державного комітету телебачення і радіомовлення з проханням створити спеціальну комісію для розслідування діяльності керівництва ЛОДТРК.

За словами виконавчого директора «Міст-ТБ» Андрія Кісери, між керівництвом телекомпаній таки були розмови про те, що Ярослав Климович-старший отримуватиме 30% доходів від реклами, яка виходитиме з 21.00 до 24.00 в ефірі «УТ-Захід», однак остаточної згоди не досягли. До речі, за словами Андрія Кісери, про інцидент він дізнався саме від Климовича-молодшого, разом із яким згодом приїхав на Високий Замок; про звільнення гендиректора ТРК «Міст» за власним бажанням виконавчий директор почув уперше.

А ось як бачить мотиви Ярослава Климовича-старшого протилежна сторона: «Пан Климович штучно накручує ситуацію, оскільки на сьогоднішній день, не маючи змоги через особисті менеджерські прорахунки виходити в ефір з власної аналогової апаратної ЛОДТРК, яка, якщо не помиляюся, була встановлена ще у 1980 році. Натомість, він прагне транслювати передачі Львівського телебачення з цифрової апаратної компанії "Міст-ТБ", приміщення якої ми орендуємо у ЛОДТРК, а обладнання є власністю "Міст-ТБ". А щоб не "вилазили" його менеджерські прорахунки - він надає ситуації політичного забарвлення» (коментар Андрія Кісери).

Відео

23 листопада в на сайті «Вголос» був оприлюднений запис зустрічі Димінського, Хвойницького і ще двох невпізнаних людей - загалом близько 7 хвилин відео. Дата, зафіксована камерою - 10 липня 2009 року (Ярослав Климович говорив про плівки як «невідомо коли записані»). Оприлюднений запис вочевидь «порізаний», розмова незавершена, і логічно припустити, що близький до Димінського сайт виклав лише ту частину запису, публікація якої була вигідна власникові на той момент.

На запису Димінський висловлює незадоволення тим, як працюють його партнери в проекті «УТ-Захід», каже, що купив «Міст» та «Львів-ТБ» у Хвойницького за 300 тисяч (очевидно, доларів США), але на сьогодні в канал вкладено порядку 9 млн доларів. Повне розшифрування розмови можна побачити тут. Вочевидь депутатам Львівської обласної ради, яка є засновником комунальної телекомпанії «Львів-ТБ», було цікаво почути з вуст Димінського, що їхній колега Михайло Хвойницький фактично продав бізнесмену комунальний канал. Питання щодо цих подій має бути розглянуте 24 листопада на сесії облради. Разом із тим, зі слів Петра Димінського неважко зрозуміти, що він упевнений у своїй спроможності залагодити конфлікт на рівні облради.

Ще одне важливе ім'я, що фігурує в розмові - Микола Андрійович. Ідеться про Миколу Білоуса, віднедавна заступника голови Держтелерадіо, який від початку фігурував у неофіційних розмовах про канал «УТ-Захід» як співзасновник. Сам пан Микола, який на той час не працював у державних структурах, а згодом засвітився у холдинготворчих процесах у Геннадія Васильєва, категорично спростовував будь-яку причетність до проекту «УТ-Захід».

В усякому разі, оприлюднені уривки відео ставлять під удар у першу чергу Хвойницького та Білоуса, але не Климовича-старшого. Можливо, це - наслідок домовленостей, досягнутих між Димінським та Климовичем. Однак дещо згодом на сайті були опубліковані й інші уривки.

У них Хвойницький пропонує Димінському відселитись від ОДТРК та зайняти приміщення на вулиці Пекарській, оскільки «невідомо, хто очолюватиме Держтелерадіо і чи все буде гаразд». У відповідь Димінський наголошує на тому, що для нього важливе саме ефірне мовлення на 12 каналі.

В одному з останніх уривків до співрозмовників приєднуються молодший і старший Климовичі. Климович-старший пасіонарно - не залишаючи сумнівів щодо своєї зацікавленості в проекті - говорить про розширення «УТ-Захід». Нарешті, останній із опублікованих на сьогодні уривків - Димінський із двома невпізнаними чоловіками обговорює витрати на «УТ-Захід». Димінський незадоволений тим, що середня зарплата співробітника каналу - 6,5 тисяч гривень, і пропонує виплачувати частину зарплатні «в конвертах».

Можна припустити, що справжній компромат, що може зашкодити Климовичу, залишено на останок - публікуючи відео порціями, Димінський намагається тиснути на незгідливого партнера. Про це свідчить і відкладення прес-конференції, на якій сторона Димінського мала оприлюднити докази корумпованості Климовича. Та навіть якщо найцікавіші уривки відео ще не опубліковані, можна зробити висновок: між бізнесменом та керівниками комунальної і державної телекомпаній існувала домовленість (або навіть змова), за якою комерційний канал мав розвиватись за рахунок державного ефіру. Разом із тим, за понад 4 місяці, що минули відтоді, як було записано це відео, у відносинах між партнерами відбулись певні зміни, які й призвели до того, що від незадоволеного тону Димінський перейшов до активних дій.

Що далі?

Зіставивши дві версії, переглянувши відео та вислухавши власні джерела, можна скласти уявлення про витоки конфлікту. Державна компанія надала комерційній свій найкращий ефірний час в обмін на право користуватись сучасною цифровою технікою і, ймовірно, ще якісь матеріальні блага (тут нічого стверджувати не можна). З часом партнери вирішили, що зміну сітки мовлення слід зафіксувати в ліцензіях. Ймовірно, офіційна відмова від прайму не входила у плани керівника ОДТРК, або ж він виставив зустрічні умови, які не задовільнили партнерів, тож вони вирішили натиснути на непоступливого чиновника за допомогою компромату. Для впевненості в тому, що компромат піде в ефір, співробітники компанії заблокували свою ж апаратну, відбили штурм і у визначений час показали запис переговорів про розподіл ефіру.

Виконувач обов'язків голови Національної ради з питань телебачення і радіомовлення Андрій Мирошніченко називає випадок, коли «три мовники не змогли нормально співпрацювати і господарські відносини перейшли в площину бойових дій», безпрецедентним. «Це неприпустимо, - каже він. - Так само неприпустимим є те, що мовники врегульовують питання передачі прайм-тайму. Якщо у Львові були випадки передачі прав на мовлення від однієї компанії до іншої, винні будуть покарані. Сітка мовлення вписується в умови ліцензії, і мовники не мають права самі її змінювати».

Разом із тим, за його словами, випадки, коли ефір, який за ліцензією належить державній компанії, без відома Нацради використовують приватні мовники, Нацраді відомі - такі порушники отримують попередження про неприпустимість подібних дій та приписи. Пан Мирошніченко дав представникові Нацради у Львівській області Петрові Цеголку доручення розібратись у ситуації, після чого державний наглядовий орган вирішуватиме, що робити. Судячи з сумнозвісного відео, пан Цеголко й без того має зуб на мовників, які господарюють на 12-му каналі. Однак у цьому разі в ЛОДТРК може бути формальне виправдання: 21.00 - 24.00 - і є той час, коли телекомпанія ретранслює «Міст-ТБ». Незрозуміло лишень, із яких мотивів керівник державної телекомпанії віддав приватній практично єдиний «хлібний» час, у який можна заробляти на рекламі?

Виконувач обов'язків голови Державного комітету телебачення і радіомовлення Олег Наливайко сказав ТК, що комітет з'ясовує обставини ситуації, «незважаючи на заяву, що конфлікт вичерпано». Однак у те, що під Ярославом Климовичем-старшим захитається крісло, віриться мало - хоча б з огляду на перебування на високій посаді в Держтелерадіо Миколи Білоуса. Та й Димінському вигідніше залякати й упокорити свого партнера, аніж довести до його звільнення й шукати спільної мови з новим керівництвом ОДТРК, яке, до того ж, може виявитись політично заангажованим. Тож, найімовірніше, інцидент буде вичерпаний, а сторони тихо помиряться й доведуть до кінця переділ державного ефіру.

Прикро, що така передова й корисна ідея, як об'єднання комунальних телекомпаній у єдиний західноукраїнський канал, опинилась у заручниках приватних амбіцій засновників. Свою неувагу до супутниково-кабельного мовлення, де «УТ-Захід» присутній у розширеному форматі й на більшій території (а головне - з перспективою подальшого розширення), Димінський пояснює в одному з відео: в селі, мовляв, люди не дивляться супутник - вони дивляться 12 канал. Отже, усі заміри щодо «бізнес-проекту» «УТ-Захід» зводяться до одного - впливу на електорат Львівщини з розрахунком якщо не на президентські, то на прийдешні місцеві вибори.

Про те, що буде далі, ТК запитала Ярослава Івановича Климовича.

- Розкажіть, будь-ласка, детальніше, про що ви домовилися з паном Димінським?

- Я з паном Димінським не домовлявся і не зустрічався. Ми домовилися з телекомпанією «Міст». Залишаються складнощі з вирішенням комунікаційних питань. Але зараз інженери над цим працюють для того, щоб розійтися і нормально всі ці питання вирішити.

- У договорі зазначено, що протягом тижня ви лишаєтеся в апаратній...

- Так, ми протягом тижня працюємо в цій апаратній. Зараз ми прокладаємо оптиковолоконну лінію, і будемо виходити з аналогової центральної апаратної.

- Розкажіть, будь-ласка, про що ще йдеться в договорі?

- Більше ні про що. Лише про те, що ми домовилися і спільно використовуємо до 27-го числа центральну апаратну.

- «УТ-Захід» залишиться у прайм-таймі?

- З 21-ої до 24-ої? Я не знаю. Я ще думаю над цим питанням, тому що в ліцензії Національної ради, в розділі, де мова йде про ретрансляцію, не вказано часового відрізку. Просто написано, що три години ми маємо право ретранслювати телекомпанію «Міст». Ми будемо визначатися. Якщо ми по всіх наших виборчих проектах входимо в час, який маємо до 21-ої години, буде так. Якщо ні - то, можливо, будемо коригувати. Це вже наше право, наш вільний ліцензійний час - з 21 до 24. Але в тому-то й річ: ми домовилися спільно працювати по ретрансляції, тому що там транслюються 100-відсотково програми Львівської телерадіокомпанії, але вони вже виходять на супутник. Вони не виробляють своїх програм. А ми маємо можливість, щоб наші найкращі програми виходили у вечірньому мовленні ще й на супутнику.

Отар Довженко , Марина Баранівська, Олена Коркодим
Телекритика

Повернутись до списку статтей

Транспорт Львова 

Фото Львова 

An unexpected error occured. Please try again later.

An unexpected error occured. Please try again later.

An unexpected error occured. Please try again later.
Клацніть для переходу у фотогалереюКлацніть для переходу у фотогалереюКлацніть для переходу у фотогалерею

Оголошення 

Наші партнери та корисні посилання

ЖИТТЯ В СЕЛІ. БЛОГ СІМ'Ї, ЯКА ПЕРЕЇХАЛА З ВЕЛИКОГО МІСТА ЖИТИ В СЕЛО | Виготовлення 3D панорам. 3D тур. Сертифікований Вотограф Google | Львівський форум | Наше місто IF.UA | Допоможи молитвою | Український Центр | Книгарня "Є"
Mamapedia - беременность, дети, материнство | Дитячі товари в інтернет-магазині Немовлятко | Лодочные моторы в интернет-магазине Kapitan.ua | Сравнение цен на детские товары от KidsMarket.com.ua | Дезинфекция помещений, кормовые добавки | Львівські новини | Коментатор.net | Новини Рівного

FlexiHostings хостинг, виділені сервери, спільний хостинг, США, Європа,АвстраліяХостинг
FlexiHostings

PageRank
© "Щоденний Львів" 1999-2013, Усі права застережено. Про нас
Статистика Google Analytics